Умовно-достроковий мистецький фестиваль: тепер за 9 мільйонів

Те, що цього року мистецький фестиваль «Кропивницький» стартує завтра, 11 липня, хоча в минулі роки проходив у серпні-вересні, ніяк не пов’язано з виборами, які відбудуться наступної неділі – стверджує ініціатор заходу Олександр Горбунов, який наразі балотується до Верховної Ради в обласному центрі Кіровоградщини.

З чим пов’язано те, що цьогорічний захід обійдеться на два мільйони державних, тобто наших з вами грошей, дорожче, ніж раніше – намагалися зрозуміти, вивчивши оприлюднену днями програму заходу. За різними даними, бюджет Кропфесту-2019 складає 9-9,5 мільйонів гривень, які, за словами ініціатора, закладені в бюджеті міністерства культури. У 2018 фестиваль коштував платникам податків 7,5 мільйонів, у 2017 – 7 мільйонів.

66067968_2302766433374267_5116299359507447808_n
Фото Павла Волошина

Порівнявши з тим, що було в минулі роки, ми дослідили еволюцію – чи то деградацію події.

2017

Перший «Кропивницький», який пройшов через рік з невеликим після перейменування колишнього Кіровограда на честь класика української драматургії, мав потужну театральну складову. За п’ять днів 14 труп з Києва, Львова, Івано-Франківська, Сум, Луганщини, Одеси, Херсону представили 18 спектаклів та театралізованих перфомансів. Серед учасників – знакові для українських театралів столичні «Золоті ворота», одеський «Театр на Чайній», івано-франківський ім. Франка та нова постановка балету зіркового Paду Пoклітapу.

Вперше й востаннє участь у фестивалі «Кропивницький» в Кропивницькому взяла трупа обласного драматичного академічного українського музично-драматичного театру імені Марка Кропивницького.

Музична програма включала виступи 6 творчих одиниць з Києва, Донбасу, Львова та інших, які грали класику, етніку та сучасні експериментальні форми, місто раніше американців побачило проект Влада Троїцького NOVA OPERA. У концертах українського мейнстріму в рамках фестивалю взяли участь 14 відомих українських гуртів та виконавців, зокрема «Жадан та Собаки», «Друга Ріка» та інші.

Знову ж, вперше й востаннє під час Кропфесту в 2017-му презентували п’ять українських ігрових та документальних фільмів, з глядачами спілкувалися їхні актори та режисери. 14 художників та мистецьких формацій з Києва, Кропивницького, Львова, Одеси, Харкова представили інсталяції, скульптури, перфоманси… Участь у поетичних читаннях взяли 16 поетів з усієї країни.

2018

Вже з другого разу фестиваль почав втрачати: зникли кіно-програма та візуальне мистецтво, а художній пленер, під час якого місцеві та приїжджі художники малювали місто, обернувся скандалом. Директорка обласного худмузею Тетяна Ткаченко, якій належить ідея, публічно заявила, що організатори «Кропивницького» спочатку поінформували, що полотна художники отримають в музеї, а потім сказали, що музей відмовився приймати матеріали та взагалі допомагати.

На три вистави скоротилася театральна програма, пішов донизу й загальний клас колективів – відзначити можна хіба театральну майстерню Ади Роговцевої та той же драмтеатр імені Франка.

До двох творчих одиниць скоротилася й програма «непопулярної» музики – соліста, хор та музикантів привіз Національний будинок органної та камерної музики України, приїхав один відомий піаніст, показали ораторію на Валах, грали українське ретро, Вівальді та П’яццолу. У фестивальних концертах вітчизняної «попси» взяли участь до півтора десятка гуртів та виконавців, з найбільш відомих – «Бумбокс», ТІК, «Антитіла», С.К.А.Й., «Мандри». За даними мінкульту, саме ця частина фесту стала найдорожчою – виступи зірок в Кропивницькому обійшлися держбюджету майже в півтора мільйони.

Поетичні читання «замінили» літературною толокою на Дворцовій – письменники продавали книжки, спілкувалися з читачами.

2019

Згідно оприлюдненій програмі цьогорічного фестивалю, література, живопис, скульптура остаточно опинилися «за бортом». Заявлено єдиний творчий конкурс «Стоп-кадр», без розшифровки та імен.

Театральна частина дійства, яке проходить у неодноразово заявленій колисці професійного українського театру та назване на честь драматурга, також вицвіла, як кажуть, до пунктиру. Буде лише три вистави під відкритим небом (як і всі заходи цьогоріч) єдиного львівського театру «Воскресіння». Гратимуть естрадно-симфонічний оркестр з Києва та місцевий Муніципальний духовий оркестр.

Зросла лише кількість гуртів та виконавців, які виступатимуть на центральній площі Кропивницького – згідно оприлюдненим даним, їх буде 23. Більше половини їдуть, щоб заспівати пісні автора «Червоної рути» Володимира Івасюка на тематичному концерті в перший день фесту, прізвища значної частини масовому слухачеві нічого не кажуть, як то Олексій Шпортько, Володимир Трач, Маргарита Мелешко… Про Івасюка також покажуть документальний фільм.

Ще буде ралі ретро-автомобілів від харківського ГО «Товариство друзів класичних авто», які їздитимуть три дні поспіль. Хоча захід значиться в оприлюдненій програмі фестивалю, його організатори до автопробігу відношення не мають. Як вдалося з’ясувати сайту Весь Кіровоград, автопробіг проходить за ініціативи галериста Миколи Цуканова під патронатом мерії Кропивницького.

Питання

Незручних питань за всі три роки накопичилось безліч, як до народного депутата, він же ініціатор, він же кандидат, так і до міністерства культури України, як розпорядника державних мільйонів, що їх виділяють щороку більше на проведення заходу, змісту якого стає все менше, як і відповідності назві.

Адже Національний мистецький фестиваль де-факто перетворився на концерт популярних та не дуже естрадних виконавців з явними ознаками політичної агітації, який три роки поспіль оплачуємо ми з вами – платники податків. Факт «аврального» перенесення заходу після того, як в Україні були призначені позачергові вибори, говорить сам за себе.

Горбунов пояснює це тим, що організатори хотіли приурочити захід до річниці перейменування міста, яке досі сприймається частиною його мешканців вельми неоднозначно. Але не пояснює, чому таке рішення прийняте лише на третій рік існування фесту і на четвертий – від власне перейменування.

Що до того, як саме використовувалися та ще будуть використані державні кошти, то відповіді, вочевидь, зможемо отримати лише після того, як зміниться керівництво міністерства. Яке «доживає» останні дні до виборів, формування нової коаліції та нового Кабміну. 

Ще трохи з історії: в 2017-му зокрема на послуги перекладу під час фестивалю офіційно витратили 338,4 тис. грн. Журналісти підрахували, що за гроші, витрачені за чотири дні, які тривав захід, де не фігурували іноземні гості та глядачі, можна було забезпечити 615 годин послідовного усного перекладу з/на англійську мову, тобто 25 днів безперервної цілодобової роботи.

В серпні минулого року ми писали з посиланням на дані системи Prozorro, що лише один аукціон на підряди «Державної дирекції міжнародних конкурсів та мистецьких програм “АРТ-УКРАЇНА”», пов’язаний з проведенням другого фестивалю, пройшов до його початку.

Також зазначалося, що згідно інформації про проведення перших 28 конкурсних торгів на суму близько двох мільйонів гривень, більше половини з них освоїли фізичні особи-підприємці. Торік місцевим журналістам вдалося додзвонитися до декого з зазначених ФОПів, які не змогли пояснити, за які саме роботи чи послуги отримали чималі кошти.

В середині вересня 2018-го, відповідаючи на запит інформагентства CBN, у Мінкульті повідомили, що поки не мають детального звіту про витрати на фестиваль у Кропивницькому. Майже рік потому про «деталі» все ще нічого не відомо.

Чи взнаємо, на що саме й як насправді витратять 9 чи то 9,5 мільйонів цьогоріч – ще одне відкрите питання. Як і те, чи відбудеться захід ще раз – за нового міністерського керівництва та нової Ради, де точно не буде «Народного фронту», який наразі представляє ініціатор Кропфесту, а може не бути й самого ініціатора…